Af Georg Strong

Søndag den 15. juni 2025 drog en større folk (47) medlemmer fra Historisk Forening på tur til Audebo Pumpestation.
Præcist kl. 8:45 forlod bussen p-pladsen ved Smørum Idrætshal med chauffør Kaj ved rattet.

Lidt billeder fra turen op til Audebo Pumpestation:

Vel ankommet til Audebo Pumpestation blev vi bænket udendørs eller indendørs (frit valg) til frøsnapper og kaffe. Derefter var der foredrag og rundvisning om Audebo Pumpestation

Audebo Pumpestation (klik for kort) ligger ved bunden af Lammefjorden.
Den blev etableret i forbindelse med inddæmningen af dele af Lammefjorden. Det var lensbaron G. F. Zytphen Adeler på Dragsholm slot, der var initiativtager til inddæmningen, da han ønskede mere jord til sit gods. Der blev oprettet et aktieselskab (Aktieselskabet til Lammefjordens Tørlægning) til at forestå opgaven og ejerskabet til det inddæmmet område. Der var betydelig tysk kapital med i selskabet fra starten, men ret hurtigt lykkedes det at få det hele på danske hænder. Den 3. april 1873 gik arbejdet i gang med at skabe dæmningen ved Audebo. Der blev flyttet omkring 1 million tons materiale, for at skabe den næsten 2,5 km lange dæmning. Den er i dag 3½ meter høj over daglig vande. Allerede den 23. september 1874 fik man lukket det sidste gab i dæmningen efter nogle store problemer, fordi tidevandet var så voldsomt, at det skyllede materialer væk. Men det blev løst med sænkekasser.

Der blev etableret afvandingskanaler og etableret Audebo Pumpestation. Den store pumpebygning på 60 x 20 meter rummede i starten 10 kæmpestore snegle (ligner en gigantisk skrue), der kunne løfte vandet op fra det inddæmmet område til kanalen ud til den bestående del af Lammefjorden. Til at drive de 10 snegle, blev der installeret 5 dampmaskiner med 6 kedler. Pumpesystemet er blevet moderniseret flere gange. I dag klare 2 elektriske pumper opgaven. De kan pumpe 14.000 m3 vand i timen og flytte vandet de 7,5 meter op til havniveau.
Det inddæmmet område fylder 10.000 hektar, så bare regnvand udgør en stor de af det vand, der skal pumpes væk løbende.
Det laveste sted under havniveau i det inddæmmet område er 7,5 meter.

Den udtørret del af Lammefjorden er gennemgående blevet udnyttet til landbrug. Der har været dyrket mange forskellige afgrøder. F.eks. korn (byg, rug og hvede), hamp, tobak (under besættelsen), tulipaner, hvide asparges, gulerødder, kartofler, men også løg, pastinak, persillerod, selleri, porrer, hvidkål og rødkål.
Der er foregået en stor teknologisk udvikling i at drive landbruget på det inddæmmet område. F. eks. maskinel forbehandling af jorden inden såning, optagning af afgrøder, osv. Mange af de avancerede løsninger er udviklet af danske virksomheder. Det var også nødvendigt, for mange kvinder arbejdede i markerne. Men da Carmen Curler åbnede fabrik i Kalundborg, valgte det fleste kvinder arbejde der. Det var betydelig mere behageligt og slet ikke så opslidende. Så bønderne valgte en mekaniseret løsning på det problem
Vil du vide mere – så klik på – Audebo Pumpestations historie.

Nedenstående kort (historisk) viser omfanget af inddæmningen. Bemærk at kortet er fra før, at hele Lammefjorden var tørlagt. Der indsøen.

Billedgalleri fra besøget på Audebo Pumpestation (ved klik på et billede fås det i stort format og du kan bladre i billederne):

Fuld af indtryk og viden om Audebo Pumpestation, satte vi os ind i bussen for at køre til Hørby Færgkro.

Billeder fra turen til Hørby Færgekro:

Vel nået frem til Hørby Færgekro, kunne vi stå af bussen. Chauffør Kaj måtte så bakse bussen på plads, da det var en smal vej med lidt plads. Men det klarede han fint.
Så gik vi ind på Hørby Færgekro og i gangen ned til vores lokale hang billeder med historier fra Færgekroen. Færgekroens historie går helt tilbage til starten af 1700-tallet. I 1968 brændte færgekroen men blev genopbygget i sin nuværende form. Der var været færgeoverfart i området helt tilbage i 1300-tallet. Vil du læse mere om stedets historie – klik på Hørby Færgekro.

Billeder fra Hørby Færgekro:

Efter frokosten gik turen til Holbæk Museum. Her lidt billeder fra turen dertil:

Vel fremme ved Holbæk Museum blev vi modtaget af vores guide på museet. Vi blev bænket på 1. sal og han fortalte om Gislingebåden, som er udstillet på Holbæk Museum fra februar 2025.
Gislingebåden blev fundet i 1993 ved Gislinge i forbindelse med et dræningsprojekt. Holbæk Museet blev hurtigt kontaktet og Nationalmuseets bevaringsafdeling kom til, så båden kunne konserveres og derved bevares.
Gislingebåden er bygget i perioden 1130-1150 og er en hverdagsbåd, hvilket gør den særlig interessant. Det er nemlig typisk handels- eller krigsskibe, der er fundet. Båden ligger lige i perioden mellem vikingetid og middelalderen.
Den har været brugt til at fragte gods, personer og fiskeri. Den er faldbundet og stikker kun 25 cm. Den har kunnet sejle mange steder i området, men ikke beregnet til havsejlads. Den er 7,7 meter lange og 1,5 meter bred. Den havde en lasteevne på 1 ton. Båden har været repareret flere gange og har formentlig været brugt i ca. 50 år. Vikingeskibsmuseet har skrevet lidt om den – klik på Gislingebåden men også efter en kopi er lavet – klik på mere om Gislingebåden.
Efter foredraget af vores guide, fik vi set Gislingebåden i et meget spændende setup, hvor video og lyd supplerede selve båden til en flot oplevelse. Der var også en udstilling i et andet lokale, hvor dele af båden var udstillet i en montre og der var billeder og andet, der fortalte om båden.

Billeder fra Holbæk Museum og Gislingebåden:

Så tilbage til bussen, der kørte os ned i Holbæk Havn, hvor der var en lille forfriskning (det var også varmt). Der lå flere flotte skibe i havnen. Så gik turen hjem til Smørum, hvor vi var til planlagt tid. Tak til formand Carsten for at have arrangeret denne dejlige tur.

Billeder fra Holbæk Havn og hjemturen:

Opdateret 18-06-2025